Google Search Console voor beginners

Wat is de Google Search Console?

Google Search Console (GSC) is een online tool die informatie geeft over de vindbaarheid van je site in Google.

Hoeveel kost het?

GSC is gratis. Volledig. Er is geen betalende versie die meer functionaliteit heeft.

Heb ik Search Console nodig om in Google te komen?

Nee, GSC is geen vereiste om opgenomen te worden in de zoekresultaten. Dat kan perfect zonder.

Het activeren van GSC op zich verbetert je resultaten niet. Het geeft je wel data en tools.

Waar kan ik de Search Console voor mijn site zien?

Op https://search.google.com/search-console.

Je moet de Console wel eerst activeren.

Je hebt ook een Google account nodig, bijvoorbeeld een Gmail adres, Google Workspace account, ...

Waarom zou ik de moeite doen om Search Console te activeren?

Google geeft zeer weinig info vrij over de werking van hun zoekmachine. De Search Console is de enige officiële feedback die je van Google zelf krijgt.

Welke info vind je in GSC?

Data over de vindbaarheid van je site in Google:

  • Hoe Google naar jouw site kijkt, en hoe Google pagina's indexeert.
  • Voor welke zoekopdrachten je verschijnt in de Google zoekresultaten.
  • Data over de performantie, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid van je site. Die factoren hebben een effect op de vindbaarheid.

In GSC zitten ook een aantal tools die kunnen helpen bij het oplossen van problemen.

Ga ik hier veel tijd mee verliezen?

Nee. Zelfs als je geen tijd hebt zou ik toch GSC activeren. Je krijgt dan een mail als Google een probleem ontdekt op je site. Zo ontdek je problemen op tijd en kan je ingrijpen voor het erger wordt. Dat alleen al maakt het de moeite.

Wanneer krijg ik een email melding?

Als Google een probleem ontdekt dat gevolgen kan hebben voor de vindbaarheid van je site.

Enkele voorbeelden:

  • Dekking ('coverage'): Google ondervond problemen bij het indexeren van je site.
  • Mobiele versie: 'Tekst te klein om te lezen', 'Content breder dan scherm', ...
  • Je site is gehacked: 'Content met betrekking tot social engineering gedetecteerd'.
  • ...

Je ontvangt alleen een mail als het probleem voor de eerste keer ontdekt wordt. Dus als het erger wordt, dan krijg je daar geen meldingen meer van.

Dus: het blijft belangrijk om regelmatig (minstens een keer per maand) te kijken naar de Console zelf.

Wie moet dit opvolgen?

GSC opvolgen is een must voor iedereen die technisch of inhoudelijk verantwoordelijk is voor een site. Dus: communicatieverantwoordelijken, webmasters, IT-beheerders, ...

Je hoeft vaak geen technische expert te zijn om te begrijpen wat het probleem is.

Sommige dingen zal je zelf kunnen oplossen. Voor andere issues kan je best afstemmen met je webbouwer.

Hoe activeer je de Console voor een site?

Je moet aan Google bewijzen dat het wel degelijk jouw site is. Er zijn verschillende opties. Meer info vind je in de documentatie.

Activatie vraagt maar een paar minuten werk, maar vereist wat technische kennis en toegang tot systemen. Je vraagt dit best aan je webontwikkelaar.

Wanneer activeer je GSC best?

Veel rapporten zijn pas beschikbaar een aantal dagen na activatie. Je kan de Console dus best zo snel mogelijk opzetten, liefst nog voor je live gaat.

Maakt Search Console mijn site trager?

Nee, GSC heeft geen enkel effect op de snelheid van je site. Aan je site zelf wordt niets gewijzigd.

Moet ik mijn privacy verklaring aanpassen?

Nee, de activatie van GSC heeft geen gevolgen voor je privacy beleid. Het gaat hier om Google die data verzamelt van de gebruikers van Google Search.

Jij kan ook niet verhinderen dat Google die gegevens verzamelt. Het is ook niet zo dat Search Console extra cookies of andere tracking technologie toevoegt aan je site.

Wat is het verschil met Google Analytics?

Er is een zekere overlap. Beide geven info over het gebruik van je site.

Maar er zijn duidelijke, grote verschillen:

  • De Search Console richt zich enkel op Google zoekresultaten. Analytics heeft veel meer data, ook over andere kanalen (andere sites, sociale media, ...).
  • De gegevens voor GSC komen van Google Search, terwijl de data voor analytics op je site zelf verzameld wordt.

Beide vullen elkaar aan. Vandaar dat je best naast GSC best ook een analytics tool installeert op je site, zoals Google Analytics, Matomo, Piwik, ...

Bestaat GSC al lang?

Ja, toch wel. Sedert 2015 onder de naam 'Google Search Console', en daarvoor als 'Google Webmaster Tools'.

Waar kan ik meer info vinden?

Bij Google zelf:

Hoe kunnen wij helpen?

Heb je bij ons een onderhoudscontract? Dan volgen wij de meldingen en rapporten van GSC op. Problemen worden zo op tijd aangepakt, nog voor er een negatieve impact is op de vindbaarheid van je site.

Heeft de Console een probleem gedetecteerd, maar weet je niet hoe je het moet oplossen? Wij kunnen je helpen. Contacteer ons.


Geschreven door Bert op 19-12-2021.