SEO termen uitgelegd
- 301 redirect
-
Een specifek soort doorverwijzing van een URL naar een andere. Specifiek in de zin dat een 301 wil zeggen 'permanent gewijzigd'.
Dit soort doorverwijzing wordt het vaakst gebruikt.
- alt attribuut
- Zie alt tekst.
- alt tag
-
Eigenlijk een foute term, want alt is een attibuut, geen tag.
Zie alt tekst.
- alt tekst
-
De 'alternatieve tekst' voor beeld. Beschrijft wat er te zien is in een beeld.
Kan gebruikt worden door zoekmachines.
Belangrijk voor toegankelijkheid. Niet altijd nodig; soms overbodig.
- AMP
-
Staat voor Accelerated Mobile Pages. Een technologie van Google. Doel: pagina's versnellen. Vooral gericht op nieuwssites.
Enigszinds controversieel omdat je deels de controle over je site aan Google geeft.
- average position
- Zie gemiddelde positie.
- backlinks
- Zie inkomende links.
- black hat SEO
-
Vals spelen met SEO. Google misleiden om hoog te scoren.
Riskant. Google kan je uit de index gooien als je dit doet.
Tegenovergestelde van white hat SEO.
-
Een visuele aanduiding van de plaats van de huidige pagina binnen de hiërarchie van je site.
Bijvoorbeeld: Home > Over ons > Geschiedenis.
- Caffeine
-
Een onderdeel van Googles zoekmachine. Verantwoordelijk voor indexeren.
- canonical URL
-
Als je 2 of meer URL's hebt met gelijkaardige content, dan kan je één ervan aanduiden als de canonical URL.
Google zal rekening houden met jouw voorkeur, maar het kan zijn dat Google toch een andere URL verkiest.
- click through rate
-
Hoeveel procent doorklikt naar je site van op de Google zoekresultaten.
Formule: (aantal kliks / aantal vertoningen) * 100
- clicks
- Zie kliks.
- cloaking
-
Andere inhoud tonen aan Google dan aan je bezoekers.
Een vorm van black hat SEO. Niet OK dus.
- CLS
- Zie Cumulative Layout Shift.
- content pruning
-
Snoeien in je oude content (die niet meer up to date is), zodat de nieuwe inhoud kan bloeien.
- content SEO
- Zie inhoudelijke SEO.
- Core Web Vitals
-
Een subset van de Web Vitals, die meten hoe snel en gebruiksvriendelijk je site is.
Bestaant uit drie cijfers: Largest Contentful Paint, First Input Delay en Cumulative Layout Shift. Is momenteel zo, maar kan wijzigen.
De Core Web Vitals zijn een ranking factor. Dus de snelheid van je site kan een invloed hebben op de vindbaarheid ervan.
- Cost Per Click
-
Hoeveel je betaal voor een klik op je advertentie.
- CPC
- Zie Cost Per Click.
- crawl budget
-
De tijd en energie die Google besteed aan het crawlen van je site binnen een bepaalde periode.
Vaak moet je hier geen rekening mee houden. Wordt belangrijk als je site vele honderden of duizenden pagina's telt.
- crawling
-
Een site pagina per pagina aflopen en daarbij alle links volgen. Zo ontdek je alle URL's op een site, en mogelijks ontdek je zo ook nieuwe sites.
- CTR
- Zie click through rate.
- Cumulative Layout Shift
-
Een cijfer dat uitdrukt hoe vaak de layout van de pagina verspringt tijdens het inladen.
- DA
- Zie Domain Authority.
- do follow
-
Wat Google standaard doet bij het vinden van een link: die volgen naar de bestemming. Is standaard, dus geen extra werk nodig.
Het omgekeerde, nofollow (aan elkaar), moet je wel expliciet instellen.
-
Een algoritme dat probeert te voorspellen hoe goed een website zal scoren in Google. Cijfer van 0 tot 100. Hoger is beter.
Ontwikkeld door Moz, een bedrijf dat SEO-tools ontwikkeld. Niet van Google zelf, dus interessant om een idee te krijgen, maar met een korrel zout nemen.
Domain Rating is gelijkaardig, maar is ontwikkeld door Ahrefs, een ander SEO-bedrijf.
- Domain Rating
-
Een algoritme dat probeert te voorspellen hoe goed een website zal scoren in Google. Cijfer van 0 tot 100. Hoger is beter.
Ontwikkeld door Ahrefs, een bedrijf dat SEO-tools ontwikkeld. Niet van Google zelf, dus interessant om een idee te krijgen, maar met een korrel zout nemen.
Domain Authority is gelijkaardig, maar is ontwikkeld door Moz, een ander SEO-bedrijf.
- doorverwijzing
-
Een URL naar een andere URL laten doorverwijzen.
Bijvoorbeeld: de domeinnaam van je site verandert, dan laat je alle oude URL's naar de nieuwe domeinnaam doorverwijzen.
Er bestaan verschillende types. Bekendste is een 301 doorverwijzing.
- DR
- Zie Domain Rating.
- duplicate content
-
Gelijkaardige inhoud die op verschillende pagina's staat. Al dan niet van dezelfde site.
Google kan dit goed detecteren en kiest dan één pagina. Je kan die keuze beïnvloeden door een cannonical URL aan te duiden.
- E-A-T
-
Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness
- evergreen content
-
Inhoud die tijdloos is.
- externe links
-
Een link naar een andere site.
Tegenovergestelde is een interne link. Die gaat naar je eigen site.
- FID
- Zie First Input Delay.
- First Input Delay
-
Hoe lang de gebruiker moet wachten voor die iets kan doen op een pagina, zoals klikken op een link, interageren met een formulier, ...
Deel van de Core Web Vitals.
- gebruikersintentie
-
De reden waarom de gebruiker iets zoekt in Google: iets willen weten, iets willen doen, ...
- gemiddelde positie
-
gemiddelde positie
- GoogleBot
-
De crawler van Google. Verzamelt alle URL's op je site.
- impressions
- Zie vertoningen.
- inhoudelijke SEO
-
Kant van SEO die focust op inhoud, dus tekst, titels, ...
Technische SEO daarentegen gaat vooral over techniek, en minder over de inhoud.
- JSON LD
-
Een manier om gestructureerde data toe te voegen aan een pagina.
- Largest Contentful Paint
-
Het moment waarop het grootste stuk van de layout klaar is. Geeft een indicatie van de laadsnelheid.
Onderdeel van Core Web Vitals.
- LCF
- Zie Largest Contentful Paint.
- link
-
Niet exact hetzelfde als een URL. Een URL is een adres, terwijl een link een element is dat je naar een URL kan brengen.
- link exchange
- Zie linkruil.
- link tekst
-
De zichtbare tekst van een link. Kan door Google gebruikt worden om de betekenis van de link te begrijpen.
- linkbuilding
-
Zorgen dat er meer andere site naar jou linken. Doel: meer autoriteit voor jouw site in de ogen van Google.
- linkruil
-
"Ik zal naar jou linken als jij naar mij linkt."
Mag van Google als er een inhoudelijke band is, maar niet als de link zelf het enige doel is.
- meta description
-
Een korte beschrijving die je in de broncode van een pagina kan steken.
Kan getoond worden op de zoekresultaten pagina, maar geen garantie.
- meta keywords
-
In het pre-Google tijdperk kon je hiermee zoekmachines een lijst van trefwoorden geven.
Google negeert dit.
- meta robots
-
Een manier om instructies voor zoekmachines in een pagina te steken. Bijvoorbeeld: noindex en nofollow.
Andere opties, met gelijkaardige functionaliteit: robots.txt en robots header.
-
HTML element gebruikt om de meta data van een pagina in te stellen.
Bijvoorbeeld: een beschrijving van de pagina (meta description), instructies voor zoekmachines (meta robots), ...
- mobile first indexing
-
Google kan je site op 2 manieren indexeren: door ernaar te kijken met een desktop browser, of met een mobiele browser.
In de Search Console kan je zien welke optie gebruikt wordt voor je site. Zal naar alle waarschijnlijkheid 'mobile first indexing' zijn. Dus Google indexeert dan je site op basis van de mobiele versie.
- noindex
-
Een manier om te verhinderen dat Google een pagina indexeert. De pagina zal niet opduiken in de Google zoekresultaten.
Bezoekers kunnen de pagina zelf wel nog steeds bekijken.
Kan ingesteld worden met een meta robots of een header robots.
- on page SEO
- Zie inhoudelijke SEO.
- organic search
- Zie organische zoekresultaten.
- Pay Per Click
-
Een vorm van SEA. Adverteren op Google met Google Ads. Je betaalt iedere keer een gebruiker op je advertentie klikt.
- PPC
- Zie Pay Per Click.
- RankBrain
-
Een onderdeel van Google's algortime. Bepaalt mee welke resultaten relevant zijn. Gebruikt AI.
- ranking factor
-
Een element waar Google mee kan rekening houden bij het kiezen van relevante zoekresultaten.
Bijvoorbeeld: paginat itel, snelheid, ...
Google maakt de exacte lijst niet bekend. Het kan ook best zijn dat sommige factoren niet altijd meetellen.
Zie ranking signal.
- ranking signal
- redirect
- Zie doorverwijzing.
- robots header
-
Een manier om instructies voor zoekmachines aan een pagina te koppelen. Bijvoorbeeld: noindex en nofollow.
Andere opties, met gelijkaardige functionaliteit: robots.txt en meta robots.
- robots.txt
-
Een tekstbestand dat je op site kan zetten met instructies voor zoekmachines.
Bijvoorbeeld de instructie "deze map moet je niet indexeren".
Andere opties met gelijkaardige functionaliteit: meta robots en robots header.
- SEA
- Zie SEA.
- Search Engine Advertising
-
Adverteren op zoekmachines. In de praktijk: Google Ads, een vorm van PPC.
Kan je zien als een specialisatie binnen SEM of Search Engine Marketing. SEO is dan een andere branche binnen SEM.
- search intent
- Zie gebruikersintentie.
- search volume
- Zie zoekvolume.
- SEO
-
Search Engine Optimization.
Zelfde afkorting wordt ook gebruikt voor een persoon die aan SEO. Bijvoorbeeld: 'I'm an SEO at Facebook."
- SERP
-
Search Engine Result Page. Een pagina met zoekresultaten dus.
- site-vitaliteit
-
Google's Nederlandse vertaling voor Core Web Vitals in de Search Console.
Zie Core Web Vitals.
- sitelinks
-
Links naar subpagina's die verschijnen onder een zoekresultaat in Google.
Bijvoorbeeld: als je zoekt op de naam van je organisatie kan het zijn dat je onder de link naar je homepagina extra links ziet. Zoals: contact, over ons, ...
Worden automatisch gekozen door Google. Je hebt er zelf geen controle over.
- sitemap
-
Een bestand met de URL's van de pagina's op je site. Bedoeld om aan Google te geven. Hierdoor kan Google makkelijker en sneller alle pagina's vinden.
Vaak in XML formaat, vandoor ook de term 'XML sitemap'.
- snelheid
- Zie performantie.
- spider
- Zie crawler.
- structured data
- Zie gestructureerde data.
- technical SEO
- Zie technische SEO.
- technische SEO
-
De technische kant van SEO. Bijvoorbeeld: performantie, sitemaps, gestructureerde data, ...
Inhoudelijke SEO daarentegen focust op inhoud in plaats van techniek.
Technische en inhoudelijke SEO kan je zien als specialisaties binnen het veld.
- title tag
- Zie pagina titel.
- user intent
- Zie gebruikersintentie.
- vertoningen
-
Binnen de context van SEO: het aantal keer dat een URL van je site in de zoekresultaten werd getoond.
Als het over SEA (adverteren dus) gaat: het aantal keer dat je advertentie werd getoond.
- Web Vitals
-
Google's manier om het subjectieve idee 'gebruikservaring' te kwantificeren. Een verzameling meetinstrumenten om te bepalen hoe snel en gebruiksvriendelijk je site is.
De Core Web Vitals zijn een subset ervan.
- white hat SEO
-
SEO zonder vals te spelen. De richtlijnen van Google volgen.
Het omgekeerde van black hat SEO.
- XML sitemap
- Zie sitemap.
- zoekintentie
- Zie gebruikersintentie.
- zoekvolume
-
Het aantal zoekopdrachten voor een zoekterm binnen een bepaalde periode.