Wat is Google tag manager?

Google Tag Manager (GTM) maakt het eenvoudiger om de juiste data te verzamelen met Google Analytics (GA).

Standaard capteert GA enkel generieke info, zoals welke pagina's bezocht werden, hoe je bezoekers op je site kwamen, ...

Die gegevens zijn zeker zinvol, maar niet optimaal. Elke site is uniek. Om meer rendement uit analytics te halen zul je extra metingen moeten instellen. Bijvoorbeeld voor je call to action knoppen, belangrijke formulieren, ...

Er zijn 2 opties:

  • Je schrijft de nodige JavaScript code, en je voegt die toe op de site. Dat vereist toch wel wat kennis van HTML, CSS en JavaScript. En toegang tot de code. Niet altijd evident zijn voor wie met marketing en communicatie bezig is.
  • Je gebruikt GTM. Dan heb je geen (of alleszins minder) kennis van code nodig. Met wat kliks voeg je zelf metingen toe. Je hangt dus niet af van een ontwikkelaar en kan snel en zelfstandig aanpassingen doen.

Is Google Tag Manager noodzakelijk voor Google Analytics?

Neen, Google Tag Manager is geen vereiste voor Google Analytics. Je kan GA perfect zonder GTM gebruiken. GTM maakt meten wel makkelijker en overzichtelijker.

Als GTM gebruik, heb ik dan nog altijd GA nodig?

Ja, je hebt GA nodig, zelfs al gebruik je GTM. Tag Manager vervangt GA niet.

Met GTM kies je wat er gemeten wordt. GA blijft nog altijd de plek waar al die data verzameld wordt.

Moet ik absoluut GTM gebruiken?

Nee, GTM is geen must. Als je maar 1 keer per jaar naar je Google Analytics kijkt is het overkill.

Maar als je je website wil optimaliseren op basis van data, dan wel. Dan ga je niet genoeg hebben aan de standaard GA-installatie. Je zult de metingen willen aanpassen, en dan komt GTM goed van pas.

Wat zijn de grote voordelen van GTM?

  • Meer controle over de dataverzameling voor niet-technische medewerkers.
  • Snelle installatie van bijkomende tools, zoals die van Hotjar, LinkedIn, Facebook, ...
  • Beter overzicht van wat er allemaal gemeten wordt.
  • Tools om te testen of alles correct werkt.

Zijn er nadelen aan GTM?

Er kunnen inderdaad nadelen zijn.

Een tag manager maakt het makkelijk om code toe te voegen aan je site. Dat kan mogelijks een nadelig effect op performantie hebben, of op de veiligheid.

Denk na over wie je toegang geeft tot je GTM.

Communicatie en afstemmen met de technische verantwoordelijke blijft belangrijk, zelfs met een tag manager.

Is Google Tag Manager moeilijk?

GTM is niet zo moeilijk, maar er is toch wel een leercurve. Voorzie een aantal uur of dagen om vertrouwd te raken met de belangrijkste concepten. Dat moet voldoende zijn om productief te zijn.

Heb ik nog technische kennis nodig (HTML, ...) als ik GTM gebruik?

Je kan in GTM veel doen zonder diepgaande kennis van HTML, CSS en JavaScript. Maar niet alles. Een basiskennis is soms vereist. Samenwerken met een developer blijft wel aan te raden.

Is GTM enkel voor Google?

Nee, GTM is niet enkel voor Google producten. Je kan er ook andere dingen mee installeren, bijvoorbeeld de tracking code van LinkedIn.

Bestaan er andere tag managers?

Ja, er bestaan andere tag managers. Elk analytics systeem heeft er wel een, bijvoorbeeld Piwik Pro, Matomo, ...

De basisconcepten zijn overal dezelfde. Dus eenmaal je het principe snapt kan je vrij snel overstappen naar een andere tag manager.

De verschillende tag managers werken tot op zekere hoogte ook met de analytics systemen van hun concurrenten. Je kan bijvoorbeeld de tracking code van Piwik Pro installeren met de Google Tag Manager.


Geschreven door Bert op 28-12-2021.