Analytics termen uitgelegd
- account
- analytics.js
-
Een oudere manier om data naar GA te sturen. Opgevolgd door gtag.js.
- conversie
-
Een doel dat behaald is.
Bijvoorbeeld: ingeschreven op nieuwsbrief, formulier ingevuld, product toegevoegd aan winkelmandje, ...
- conversion
- Zie conversion.
-
Een klein bestand dat op de site van een bezoeker wordt geplaatst.
- dataweergave
-
Binnen de context van GA: een subset van de data voor een property (een site dus).
Een property heeft altijd minstens 1 dataweergave (view in het Engels). Je kan verschillende weergave maken door filters in te stellen, bijvoorbeeld per land of deel van je site.
In GA kijk je altijd naar een bepaalde weergave van een property. Als je er geen extra gemaakt heb zie je een weergave die alles toont.
- doel
-
Een actie op je site die waardevol is voor je organisatie.
Bijvoorbeeld: inschrijven op een nieuwsbrief, een bepaald formulier invullen.
Doelen zijn specifiek voor je organisatie. Je moet die dus zelf instellen.
Als een gebruiker een doel bereikt dan spreken we van een conversie.
- event
-
Een gebeurtenis op een pagina.
Bijvoorbeeld: de gebruiker klikt of scrolt, een video speelt, ...
Events kunnen naar je analytics gestuurd worden.
Zie gebeurtenis.
- GA
- Zie Google Analytics.
- ga.js
-
Classic Analytics.
- GA4
- Zie Google Analytics 4.
- gebeurtenis
-
Binnen de context van analytics: iets dat gebeurt op een pagina.
Bijvoorbeeld: de gebruiker klikt of scrolt, een video speelt, ...
Events kunnen naar je analytics gestuurd worden.
- goal
- Zie doel.
- Google Analytics 360
-
De betalend versie van GA.
Kost minstens $150.000 per jaar, dus enkel betaalbaar voor grote organisaties.
Heeft minder beperkingen dan de gratis versie. Bijvoorbeeld: geen sampling.
- Google Data Studio
-
Een tool om rapporten te maken met data, bijvoorbeeld uit Google Analytics.
- Google Marketing Plaform
-
De verzamelnaam voor alle marketingtools van Google, waaronder Analytics, Tag Manager, ...
- Google Optimize
-
Een tool voor A/B testen.
- Google Tag Manager
-
De tag manager van Google.
Lees ons artikel Wat is Google Tag Manager voor een korte introductie.
- gtag.js
-
Staat voor 'global site tag.' Dient om data van je site naar Google Analytics en andere Google producten te sturen. Moet je installeren op je site.
- GTM
- Zie Google Tag Manager.
- Matomo Tag Manager
-
De tag manager van Matomo.
Lees ons artikel Wat is Google Tag Manager voor een korte introductie.
- page tracking hit
- Zie pageviews.
- pageview hit
- Zie pageviews.
- pageviews
-
Het aantal bekeken pagina's.
- property
-
1 website binnen GA. Valt onder een account.
- sessie
-
Eindigt standaard na 30 minuten inactiviteit. (Kan je wijzigen.)
- sessions
- Zie sessies.
- tag
-
Binnen de context van analytics: een stukje JavaScript code waarmee je iets kan meten.
Daarbuiten: een HTML tag.
-
Een cookie die analytics gebruikt om gebruikers te herkennen.
Zonder zulke cookies denkt analytics dat het telkens om een nieuwe gebruikers gaat.
- UA
- Zie Universal Analytics.
- urchin.js
-
Een zeer oude manier om data naar GA te sturen. Momenteel is gtag.js de standaard.
- view
- Zie dataweergave.